(Boka mi«Trompetkurs
på Gammelhjemmet)
5.
Kirkemusikanten
Fidel måtte ved hver ukentlige øvelse innrømme at han var mektig imponert over
sine tilårskomne elever, samtidig som han innså betydningen av hva også andre
musikksorter enn de rent kirkelige, hadde å bety for godt aldrende mennesker,
livlige folk som innså at de mest sannsynlig var ved veis ende på dette livet.
Den noe
pedantiske Fidel krevde lojalitet av hver eneste en, i det storslagne
musikketablissementet på hele fjorten svært aktive beboere ved bygdas kommunale
Gammelhjem. Han lot hver av dem få ukentlige lekser og krevde at disse ble tatt
alvorlig før neste øvelse, der de måtte demonstrere resultatene av all
lærdommen.
Før selve
prøvene tok til, innførte han enkle gymnastiske forberedelser – både stående og
sittende – til stor latter og glede for de aller fleste av gamlingene. Etter at
de femten minutters musikkprøvene var over, ble det trangt om plassen ute på
begge klosettene ute i gangen. Alle de åtte med påmonterte kateter ble bare
sittende å puste ut mens pausene varte – samtidig som de så frem til
kaffepausen ved tolvtiden – med en etterfølgende kvilestund oppe på rommene.
Som ivrig
instruktør fikk han satt sammen ett helt særegent program, der alle fjorten
medvirkende også hadde innøvd egne soloinnslag – om det var på trompeter,
trekkspill, trommer, cymbaler, munnspill, torader, på kam eller på slurva
spilte ingen rolle. Alle hadde sine oppdrag til frydefull glede.
Legebesøkene
og alle ekstraordinære pleieforhold på rommene ble kraftig redusert, ensomme
matinntak ble omgjort til felles måltider nede i spisesalen, kaffekosen ble
hyggestunder nede i salongens djupe lenestoler og rommene oppe i andre og
tredjeetasjene var bare steder for å sove i – samt plasser de trengte for å få
tømt sine katater når det var aktuelt.
Alle
pårørendes visitter etterlot følelser av at det var greit at de kom, men at det
også var hyggelig når de omsider dro.
Det åndet en
noe oppjaget, men allikevel frydefull atmosfære over hele gammelhjemmet, der
hver bidige beboer var travelt opptatt med sine egne sysler, som forberedelser
foran onsdagenes musikkøvelser nede i dagligstuen.
Det hendte
det oppsto ganske kaotiske forhold ved Gammelhjemmet. Tradisjonen var at når
hver og en av de atten pensjonærene hadde sine fødselsdager, da var det en
selvfølge at alle de oppegående markerte disse dagene med bløtkake under kaffen
nede i dagligstuen – likedan at de mest skrøpelige og sengeliggende av beboerne
fikk servert av bløtkaken på rommet.
De nye og
stadig voksende problemene fikk sin begynnelse, da gammeltrompetisten Rafael -
som den aller første av de fjorten musikantene, antydet ovenfor musikkleder
Fidel om det ikke var naturlig at denne sjuogåttiårsdagen hans som ensemblets
faste trompetist, ble markert med ett musikkinnslag ved siden av denne
tradisjonelle blautkaka med de sjuogåtti tente lysene.
Forespørslene
økte proposjonalt med at de fjorten medmusikantene stadig ble mere krevende og
i bedre helsemessig form etter som tiden gikk og geburtsdagene ble imøtesett
med glede og forventning for å skulle bli feiret med musikantene i ”Tut og
blæs”, som det storslagne foretaket ble kalt der oppe på Hjemmet.
Rafaeldagen
skulle vise seg å bli husket som den reneste ”huskestua” og ble etterpå
bekjentgjort både i og utenfor bygdesamfunnet, som litt av en begivenhet.
Rafaels aller nærmeste, hadde som skikken var også invitert med seg andre
slektninger og naboer bortover til Gammelhjemmet for feiringen av en av de
siste fødselsdagene for den stadig skrøpelige Rafael.
Overraskelsen
var enorm, da de ved ankomsten ble bedt om å finne seg hver sin pinnestol og
plassere seg ute i gangen. Den hyperirriterte Bestyrerinnen beklaget at selve
dagligstuen for lengst var fylt av fjorten gammelhjems-musikanter fra ensemblet
Tut og Blæs.
Dirigent
Fidel stilte også ved denne anledningen i den litt for velbrukte svartdressen
sin, men hadde stivet seg opp med hvit skjorte og svart sløyfe. Han hadde på
forhånd kommet til at det var naturlig med en presentasjon av hver enkelt medspiller
- i aldersmessig rekkefølge med de eldste først. Det var derfor naturlig å
starte informasjonen med nittiårige Jentoft på stortromme og med Cymbal som
hans spesiale. Demonstrasjonen av stortromma skapte litt forvirring blant de
besøkende ute i gangen, før de omsider forsto hva det var som egentlig foregikk
av leven inne i storstua på gammelhjemmet.
De tre
trompetistene Rafael, Klaus og Aksel tok seg god tid, inntil Fidel ble nødt til
å sørge for å få dempet ned styrkeforholdet ved hjelp av deres sordiner – eller
muter, som gamlingene selv påla organisten å kalle dem. Hornisten Rudolf på
Tubaen holdt seg beskjedent bakerst i lokalet, mens begge fiolinistene Esekiel
og Anna hadde forlangt å få sine plasser fremst i flokken – blant
trekkspillerne Nikken og Konrad, de tre kvikke syttifemårige jentene Laura,
Stine og Olivia på munnspill og de to modige karene Edvard og Oskar med sine
litt beskjedne innslag på slurva. Den mest beskjedne, men sangglade og snart
åttiårige Hulda ba innstendigst om bare å få være med i flokken, om de
plutselig skulle komme til å få bruk for ett mer anonymt innslag.
Konferansier
Fidels presentasjon med demonstrasjoner av de fjorten oppglødde medlemmene i ”Tut
og Blæs” ensemblet viste seg å falle i god smak, særlig da Fidel i alt levenet
fikk fortalt at han hadde fått med seg at skribenten for Bygdebladet bivånet
det hele fra skyvedøra inn til peisestua.
Ei bløtkake
ble for lite for den store forsamlingen, noe ett par av fødselsdags-barnet Rafaels
tidligere naboer ordnet opp i – de klarte å skaffe både skuffkaker og hjemlagde
rosinboller etter en radig utført hjemtur bortover til nabogården.
Musikkinnslagene
ble en opplevelse for de medvirkende gamlingene og journalisten fra Bygdebladet
syntes det hele var ”vemodig vakkert”. Det samme mente skokken av unger som
hadde funnet seg plasser ved vinduene utenfor husveggene og oppe på den lange
verandaen.
Gamle
Rafaels store dag ble den første fødselsdagsfeiringen, i en rekke av fjorten
andre musikanter på Gammelhjemmet.
Bygdepraten
om Gammelhjemmets storslagne ”Tut og Blæs” ensemble, skapte liv og røre blant
folk – også i nabobygda og blant Menighetsråd og Geistlige Høyheter i de
nærmeste prestegjeldene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar