(Fra boka mi «Gammeldagan»
2.
Avdøde Guttorm etterlot seg en eneste sønn.
Den snart femtiårige arvingen Jentoft, hadde alltid vært litt
av en festende bråkmaker. Han var en ugift snåling, som brukte fritida til både
å stelle godt med himkoker`n borte i det godt igjenlåste redskapshuset og
ellers jevnlig å opptre som en spandabel krabat, fra den festlige benken ved
langbordet borte i nabogrendas ”fordervelsens Hus”, som festlokalet ble kalt blant
de mest skinnhellige av de bedre bøndene.
Den nye enkemora hadde alltid vært skuffet over sønnens litt
for åpenlyse og frimodige uteliv, mens gamle fader Guttorm som regel hadde latt
sladderen gå hus forbi. Han dreiv gården og hadde nok med det.
For år tilbake hadde Guttorm på fristundene, slått lag med naboene
Hulda og Isak og blitt med i kirkekoret - som ble ledet av orgelmusikanten og
som hadde sine øvelser borte i skolestua. Han hadde flere ganger forsøkt å få
med seg arvingen på slike kunstneriske utskeielser, men uten å lykkes.
Det skulle komme til å bli storveies til ondskapsfullt bygdesladder,
da denne ”festlige” Jentoften - umiddelbart etter gravferda til faren – på den
dagen da Sognepresten i egen korpulente person, var blitt invitert til ett
intimt kaffeslabras oppe hos enka. Han overtok jobben som graver oppe på kirkegården,
mot at han samtidig sa ja til å bli med som eneste tenor i kirkekoret, sammen
med åtte andre sangere av begge kjønn.
I det grissgrendte lille bygdsamfunnet, sørget den prestelige
alvorligheita for at graverjobben bare skulle betjenes hver gang noen trengte
plass – de vanlige seks fot nede i kirkebakken - for ellers var det ikke bruk
for krabaten.
At han derved ved siden av dette, også kunne ta seg av
gardsarbeidet sammen med den ordknappe drengen, Erasmus, passet jo Jentoft
svært godt.
Kordirigentens meddelelse til sine korister om denne nye sangeren,
ble mottatt med oppriktig sorg og skepsis blant de aller fleste.
De kvinneligste kirkesangerne med slike velstelte hårknuter i
nakken, ga den orgelspillende kordirigenten noen godt innpakkede beskjeder, om
at det ganske ofte fra tenoren Jentoft forekom dufter av etterladenskaper etter
nylige inntak av slike oppkvikkende remedier.
Dette gjaldt både under de ukentlige øvelsene og de mer
alvorlige med-virkningene oppe på lemmen under de forskjelllige gudstjenestene.
Den ganske så kvikke orgelspælleren var derimot av den formening, at ”i nøden
så spiser fanden fluer”.
- Kæm ska vi ta, det e itj fleir i den herre littje bygda. Enten
sett dæm bak gampen, eller så legg dæm på sængbenkjen å kvile sæ, som dæm
kaille det -.
Det var ekstra bekymringsfullt de gangene Jentoft stilte
direkte til høymessen, etter å ha overnattet oppe på ett eller annet
tausrommet, rett etter festen på lokalet kvelden før.
For da kunne dåmen være til noe ganske bekymringsfull
vederstyggelighet for de andre glissandosyngende koristene. Dirigenten holdt
kjeft – han hadde sjøl sitt å måtte ta hensyn til - men Jentoft var jo engang
fra en av bygdas fremste bondegårder.
Det hendte jo at orgelmusikanten selv også hadde tilbrakt
lørdagskvelden inne på det samme festlige lokalet, slik at til og med han trengte å bruke umalte kaffebønner
for å døyve denne ufordragelige baklukta, etter at han i løpet av natta hadde
fått brukt opp innholdet av den hjemmelagde medisinen, som før festlighetene
var påfylt ei blank, lita lommelerke.
Med unntak av koristen, Jentoft, og galleriets ansvarshavende,
organisten, brukte alltid lemmen å bli tom under selve nadverd måltidet, for da
vandret de syngende jomfruene i samlet flokk ned galleritrappen.
Jentoft hadde som regel fått nok om natta – han var både for
skjelven i handtaket og for blass i blikket til å se resten av de fremmøtte
nede i kirkerommet i øynene.
Musikanten skulle jo helst meditere for å sette folk i den
rette stemningen, mens de knelte oppe ved alterringen, men Jentoft lot som han
ikke så de bebreidende blikkene fra syngedamene og de dresspåkledde,
karravolige mannlige koristene - da de omsider vendte tilbake til plassene på
de øverste trinnene av kortrappene, for å skulle forsøke å bli med på den siste
salmen.
Det var for mange Herrens år siden at de aller syndigste av
bygdefolket - til offentlig beskuelse og til spott og spe - ble plassert i
gapestokken like utenfor smijernsporten inn til Gudshuset. Men Jentoft og hans
likesinnede kirkebesøkende hadde mang en søndag følelsen av at beskuelsen -
sammen med mumlende ondsinnet prat - også fulgte dem ut på selve kirkebakken, selv
om han kom fra det likaste gårdsbruket på de kanter.
Derfor kom Jentoft seg raskt opp i hestevogna - for turen
hjemover til sin egen salige arbeidsplass - gjerne rett bortover til dette
apparatet ute i redskapsbua.
Mandager var sjeldent brukt til begravelsesdag – den var
avsatt som kirkens ukentlige fridag og skulle derfor holdes mest mulig hellig
for både kirkehusets sogneprest og klokker. Kirketjeneren og graveren var altså
en og samme person - absolutt nederst på rangstigen, både til styre og stell og
ellers ute i det daglige livet - blant resten av bygdefolket.
Sognepresten var etter en alvorspreget søknad til
menighetsrådet, blitt bevilget noen ekstra kroner til vaskehjelp både inne i
kirka og til litt golvvask på hans eget kontor borte på prestegården.
Ansettelsen kom overraskende, men til Jentofts største glede,
når han nå slapp både reingjøringa etter snusspyttingen på siden av
spyttbakkene og bortskrapingen av all talgen på golvplankene - etter all
dryppingen fra de store lysestakene oppe på alteret.
Vaskehjelpa viste seg å være ett snertent lite fruentimmer -
hun møtte allerede på denne første frimandagen - slik at hun kunne få besiktige
kirkegulvet i nogenlunde fred og mak.
Etterpå kunne hun innrømme for Jentoft, at hun hadde satt
pris på at han hadde gitt blaffen i frimandagen sin - og stilt seg til
disposisjon for omvisningen rundt om i herlighetene.
Jentas navn var Berret – var lita og nett.
Hun hevdet med ett nedslått, blygt blikk å være rundt de
femogtjue, var både enslig, barnløs og ganske husløs - som hun fortalte Jentoft
med ett smil.
De kom lett i praten med hverandre og etter saumfaringen fant
de seg hver sin plass ved kafèbordet borte på landhandelen til`n Benjàmen.
De kom godt overens ved det vaklende respatexbordet, helt til
madammen hans handelsmann Benjàmen tok til med å sende spørrende blikk bortover
til Sjølingen - med ganske åpenlyse betraktninger, om graver og gardbruker
Jentoft virkelig hadde fått i seg ett kvinnfolk.
Berret hadde skaffet seg ett midlertidig husrom i kårstua på
ett fraflytta småbruk lengst nord i bygda - og var tydelig misfornøyd med
tilværelsen.
Den karravolige, men galante Jentoft tilbød henne momentant
ett nytt husvære i hans egen Kårstuggu heime på slektsgården - og foreslo at
han kunne stille med både gamp og hestevogn - for flytting av de få eiendelene
som hun ville ha med seg fra barndomsheimen borte i nabobygda.
-I morra eftas -.
Berret forkynte at hun trengte såpass mange timene, på å få
bort en del av sitt eget rask - og likedan alt skrotet fra denne gamlingen som
hadde holdt til i Kårstua før henne.
Jentoft forberedte gammelmora si på hvorfor det kom til å bli
røyk fra pipa nede i ”litj-huset”, og den nittiårige enkemora tok det hele både
med fatning og med synlig glede, over at den snart femtiårige guttongen endelig
hadde skaffa sæ ett kvinnfolk te å bo nerri kårstua.
Nedpå landhandelen hans Benjàmen fikk Jentoft for skams skyld,
tak i ett nytt og bedre hengelås til redskapsskuret - fikk fyrt opp skikkelig
nedi huset - før han feide over golvet og bar inn tørr ved til vedkassen som
sto i kroken bortenfor den svarte vedkomfyren.
Han rakk så vidt å hente Berret med hesten og vogna, før han
selv ble nødt til å dra bortover til kirkegården for å komme i gang med
gravingen, foran en jordfestelse dagen etter.
Det var sandjord - og arbeidet tok ekstra lang tid med
oppstivingen av noen treplanker for å holde jordmassene sånn noenlunde på plass
- før den alvorstunge seansen skulle finne sted.
Berret ønsket seg mere lærdom uti kirkelivet og ble med Jentoft
bortover til begravelsen, i god tid før folket begynte å finne seg plasser inne
i kirkehuset. Jentoft var nøye med flere ganger å kontrollere at treplankene
nede jordhullet holdt seg i ro, og Sognepresten var som alltid selv bortom for
å påse at stedet der han skulle stå under jordpåkastelsen var skikkelig planert
oppe på jordhaugen.
Det var begynt å silregne allerede før de siste av den store
sørgeflokken hadde kommet seg inn i kirken. Nedbøren bare økte og regnet kunne
også høres på taket under hele seremonien.
Berret - som hadde vært fornuftig å kledd på seg både
regnfrakk og sydvest – var flere ganger ut på kirkegården for å kontrollere at
alt sto bra til med grava og jordhaugene rundt.
Sognepresten hadde gjort fra seg sørgeordene og
kransepåleggelsene. Han fulgte kistebærerne nedover midtgangen foran den store
forsamlingen.
Det silregnet, men det var ikke mange i følget som hadde ett
ytterplagg over vadmelsdressen eller svartkjolen, derfor var det ganske
merkbart at presten satte opp tempoet dess lenger folket kom seg nedover mot
gravstedet. Sørgefølget fant seg plasser rundt graven og Sognepresten kom seg
opp på jordhaugen - der Jentoft hadde ryddet til en liten flat predikerplass
øverst på leirhaugen.
Denne kirkeparaplyen - som hadde fast plass ute i sakrestiet,
var det pålagt Berret å holde over prestens legeme, derfor måtte også hun komme
seg opp på den lille jordhaugen ved siden av geistligheten selv.
Som skikken var, holdt Jentoft seg respektabelt litt i
bakgrunnen da følget stemte i med gravsalmen.
Selve kisten var plassert på kanten av det åpne kvilestedet
og bærerne sto klare til å få den senket.
Det var midt under det
siste verset det skjedde.
Til høylydt jammer og heftige utrop, raste jordmassen med
presten og paraplybærer Berret rett ned i gravhullet – til Jentofts store
fortvilelse.
Salmesangen stilnet brått og ikke ett ord ble sagt.
Vettskremte graver Jentoft kom løpende til, etter først å ha hentet stigen
borte fra redskapshuset – som han fikk satt ned til Berret og sognepresten- der
de halveis dekket av jordsørpe lå nede i hullet - uten mulighet til en gang å
kunne vifte med armene. Jentoft trengte tid for også å få hentet seg en spade,
samtidig som den kvinnelige kirketjeneren kom seg ned stigen for å forsøke å
berolige de to jordbedekte, jamrende personene der nede i graven.
Det tok tid før Sognepresten og hans assisterende
paraplyhjelper, Berret, var brakt opp til jordelivet – om enn i en sørgelig,
skitten tilstand, men fortsatt sånn noenlunde i live.
Kisten ble hastig senket – uten prestens deltagelse -
samtidig som den store, svartkledde og søkkblaute flokken av sørgende - med
dystre ansiktsuttrykk - taust forlot kirkegården, mens den Geistlige i stor
fart ble ledsaget tilbake til prestesakrestiet, der han best mulig ble reingjort
med børster og tørre kluter - for kirkebygget hadde ikke fått innlagt vann.
Berret var mer heldig og kunne benytte kaldtvannsspringen ute
i redskapshuset hos en dypt fortvilet Jentoft.
Sognepresten ba om godt og tjenlig vær i sin kirkebønn – og
det under gudstjenesten på søndagen etter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar