Fra boka mi «Trompetmusikk
på Gammelhjemmet»
3.
For
sikkerhetens skyld – og i anledning Påsken - var det montert en jernstige
oppover Gammelhjemmets sørvegg – helt opp til kvistrommet der Jentoft var blitt
tildelt ett nytt hjem i Påsken - og på sine gamle dager. Her oppe i det
himmelske høye hadde han ved vaktmesterens hjelp fått båret opp både den digre
stortromma og Cymbalen, det blanke og alltid nypussede slaginstrumentet.
Foruten sengbenken var det ikke plass til andre ting inne på det lille rommet.
Når det
gjaldt Jentofts innbitte ønske om å få bruke trommeklubbene mest mulig, var
Bestyrerinnens forlangende at dette kun måtte skje mellom klokken ti og elleve
på formiddagen og en times tid fra klokken seks på kveldstid – men da måtte
både vinduet og døra inn til rommet være lukket.
Første
problemet meldte seg allerede dagen etter innflyttingen, da sognepresten skulle
ha sin ukentlige andakt nede i dagligstua klokken ti og organisten som vanlig
hadde jobben med å akkompagnere til de to salmene.
Allerede
under det andre salmeverset avbrøt organisten spillingen ved det ustemte
pianoet, samtidig som den storvokste bestyrerinna kom seg i farta opp til
kvistrommet i tredje høgda, der Jentoft i litt for hardhendte vendinger ble
fratatt trommeklubbene til hans store protester.
– Hvess
organisten spør mæ, kain æ godt for fremtida medvirk med tromma oinner andaktan
-.
Flere av
gamlingene nede i dagligstua hadde tatt seg en dupp, da bestyrerinna kom seg
ned og forkynte for både prest og musikant at faren for nye utskeielser fra oven
var avverget for denne gang. Sognepresten ble taus da hun refererte til
forslaget fra Jentoft - han mente at klaver med stortrommeinnslag overhodet
ikke hadde noe på gammelhjemmets andakter å gjøre.
Den
skjeggete organisten hadde av og til tatt seg visse friheter, når han møtte opp
litt tidligere før presten til andaktene. Da kunne han til de fleste
gamlingenes åpenlyse glede, få flere av dem med på både å klappe i hendene og å trampe takten med beina – til friske
toner fra det ustemte pianoet
Organist Fidel
holdt kjeft da bestyrerinna meddelte Jentofts tankevekkende forslag og de
første dagene funderte han ganske intenst på, om kanskje trommeinnslag virkelig
kunne være noe å sprite opp både andaktene og det daglige livet på
gammelhjemmet med.
Jentoft ble
ellevill da den alltid så anonyme Fidel ankom loftsrommet ved hjelp av
jernstigen ute på sørveggen, med forslag om at de kanskje kunne gå i
kompaniskap om en fremtidig nymotens musikkaktivitet på Hjemmet. Organist Fidel
hadde også kjennskap til at Sigvard i hjørnerommet nede i andre var gammel
trompetist og bestekompis med den nesten tunghørte Klaus – en åttiårig
tidligere korpsmusikant på samme blåseinstrument som han selv. To trompetister
og en trommeslager var etter musikus Fidels mening ganske spesielt på ett
Gammelhjem beliggende i ei avsidesliggende bygd.
Organist
Fidel var ganske nytilflyttet til soknet – han var en førtiårig ungkar som
hadde søkt seg til stedet på grunn av det spesielle og eldgamle Gudshuset - i
ei bygd som hadde ord på seg for å ha folk med sunne interesser også for sang
og musikk. Bygdefolkene var ikke mange i antall, men selv om messingblåserne i
Hornmusikklaget ikke var flere enn fem stykker, var både korvirksomheten og
musikkinteressen stor blant de andre femtenhundrede bygdefolkene. Om de ikke
var mange i hvert av musikkaktivitetene syntes folk der var gjevt å få være med
både i barnekoret på skolen, i blandakoret og i det lille kirkekoret. Siste
innslaget var den nystartede gammeldansgruppa som besto av både en trekkspiller,
to felespillere, ett kvinnfolk på munnspill og en nykomling på kontrabass.
Orgelspiller
Fidel ble ganske tidlig i den nye jobben, litt gløden over at det på
Gammelhjemmet befant seg både en ivrig nittiårig stortrommeslager og samtidig musikant
på sitt blankpussede Cymbal og to oppegående åttifemårige trompetister – som på
kjedelige dager brukte mye av tida til å pusse instrumentene skinnende blanke,
samt på grunn av den pirkete bestyrerinna få svakest mulig lyd i de to aldrende
trompetene ved hjelp av hver sin sordin.
Bestyrerinnen
på Hjemmet hatet både trommeslagervirksomheten og trompetmusikken. Derfor
krevde hun kontrollerbar disiplin over både øvelser og de stadig oftere
fremførelsene nede i dagligstua.
Alle gamlingene
var elleville for å få oppleve stunder med kvikke musikkinnslag og var aktivt
med på rytmiske opplegg om bare ikke ”sjøla” var tilstede. Når det derimot var
andakt ved sognepresten og den medfølgende musikant Fidel, serverte hun alltid
kaffen og smultringene selv, både til gjestene og de fastboende som satt og
halvsov i sine faste lenestoler langs veggene nede i dagligstua.
Straks
presten og organisten forlot huset, tødde beboerne opp og forlangte at Jentoft
med tromma og de to trompetistene Sigvard og Klaus hurtigst mulig hentet ned
musikkutstyret og fikk mere ”liv i lærvan” som de kalte tumultene nede i
dagligstua.
Det skulle
bli litt mere plan i de fornøyelige utskeielsene etter hvert som nykaren Fidel
viste seg å bli varmere i trøya. Det gjaldt også musiseringen i kirkerommet,
der han klarte å få menigheten med på adskillig kvikkere salmesang enn det noen
gang hadde vært i den landsdelens Gudshus.
Verken sognepresten alene eller flere
protesterende vedtak i Menighetsrådet klarte å få den nye krabaten oppe på
orgelgalleriet til å avstå fra en ganske større fartsøkning i orgelspillet.
Organist Fidel viste seg å være en ganske egen person når han først hadde tatt
sine egne beslutninger.
Forts.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar