FRA BOKA MI «LAMOGUTT.BARNDOMSMINNER
FRA LILLEBY»
25.
Det var fint sleaføre , og to smågærne Lade Fabrikkers arbeidskara bak på hestsleden, hadde bestemt seg for å
skulle skeie ut med ett eller annet
påfunnet.
De kom til at de skulle på en spesiell og høyst overraskende
visitt hjem til arbeidskollegaen, hainn
Johan Hassel, denne krok-snadde røykende snekker`n nede på Såpefabrikken, som holdt hus ett godt
stykke oppe på Byåsen.
Gamlingen ante ikke noe som helst om galskapen. De to hadde
rigget seg til med hver sin lånte, lange og gammeldagse, svarte hestefrakk med
påsydd skinnkrage – med store lærstøvler på beina, tjukke skjerf og breie
hatter i samme farge som frakkene. Med en opplært juniorsønn, Terje, sittende
med tømmene, sto de begge bak på breisleden røykende på hver sin solide sigar.
-Litt av ett syn – kommenterte Olaf Gjerstad fra stuavinduet
i fjerdeetasjen, da han fikk øye på ekvipasjen nede på hestgata - Laffen jobbet også nede på Palmin.
Gampen var svært så bedagelig i ganglaget. Han diltet godmodig
nedover gassverksbakken, men bortover Strandveien mente kusk Terje den godt
kunne få mulighet for litt mere fart i draga. De to vettskremte kaillan holdt
på å dette av lasset, så der ble det promte gitt en noe skjelvende reprimande
om at de ønsket og komme fra utskeielsen med livet i behold.
Gampen var jo daglig på oppdrag hos Revyhjortens Olga Topp
ute på Ilevolden, og fulgte bare trikkskinnan av gammel vane. Bakkbrua og
Trygvasonsgata passertes på en radig måte, men det var oppover Munkgata og
utover langstrakte Kongensgata at de spaserende folka fikk øynene opp for den
staslige doningen. På andre siden av gata - rett utenfor Polet – stoppet hesten
tvert. Alt mulig ble prøvd for å få dyret på gang igjen. De mente at den
kanskje trengte en pause. Først etter at`n fabrikkarbeider Håkon Olaussen hadde
vært innom polutsalget for en aller så liten handel ble det liv i gampen, men
Håkon hadde ikke før fått høgrefoten opp på sleden så kom de i gang igjen. - Vognmann Møkkisen har nok sine vanlige
handlings-steder når han alikevel er i by`n -.
Innholdet i den lille ny innkjøpte polkollekvinten ble stadig
mindre, samtidig som sigarforbruket økte betraktelig, før de kunne passere
Wullumsgården. I brattsvingen like ovenfor holdt de på å kollidere med en
møtende hingst med en uvøren kusk. Olaussen føyk av sleden og havnet nedover
veiskråningen, til stor latter fra noen storkjefta mannfolk på den andre
hestedoningen.
Kusk Terjes fader Gunerius overtok tømmene etter at en
forfjamset Håkon var kommet seg opp på doningen igjen. De fikk øye på Johan Hadselhuset,
begge fikk rettet på antrekket og fikk fyr på hver sin storkarsrøyk. Farten ble
satt betraktelig ned, så det ble reine skrittgangen med de to bajasene stående
bak på sleden.
Hadselkona som hadde fått øye på det fasjonable
fremkomstmidlet, rakk så vidt å få låst igjen ytterdøra før de ankomne
krabatene rakk å få opp grindporten. De fikk problemer med å få både hest og
slede helt bort til trappa, så da Hadsel sjøl - etter litt om og men med kjærringa - omsider låste opp, kom fruentimmeret frem
ytterst på trappeavsatsen.
-No får de hold dokker på matta, karra -.
Anmodningen ble enda klarere, da de to galant antrukne
herremennene - i mangel på skikkelig stall - forlangte å få ta med hesten inn på stuagulvet.
Det var nemlig begynt å snø.
Serveringa tok ikke lange tida, og etter at de hadde fått
smetta i sjølingen en del dråpa av det medbragte slaget, fant de det
fornuftigst å abdisere – med en småpussa Johan Hadsel ved siden av kusken oppe
på sleden. Ett kaukende og vettaskremt fruentimmer, fikk fra hustrappa oppleve
å se at hennes husbonde i snart seksti lange år - både god i farta og i selve
farten – og ved hjelp av ett par svartkleddde idiota, ble dytta av sleden bak
en diger gamp, idet hesten - for en gangs skyld i fullt firsprang - var igang med å runde av svingen helt borte
ved hovedveien.
-Forbainna drittsækka -.
Johan Hadsel var knapp i ordlaget da de klokka sju morran etter, møttes nede på
Lade Fabrikker - stiftet i 1920 - som det var hugget inn i stein på veggen over
kontorinngangen.
------
De to kaillskrompan hadde overhodet ikke vist skikkelig
respekt for øvrigheita, var meddelelsen som snekker Hadsel hadde med som hilsen
til de to kuskene fra sin hjemmeværende, forskremte lille hustru etter dette
attentatet.
------
Til og med Gampen sjøl var litt beskjemmet over de to sigarrøykeran
og det samme over sin egen tilværelse, da den fikk komme seg på stallplass
etter hjemturen.
Det ble kanskje aldri sagt direkte - ikke
engang en antydning i den rettningen
- men æresfrykten for Autoriteter var stor blant de fleste i
de tider. Respekten for overordenede på arbeidsplassene var jevnt over en
selvfølge.
Mange mente at selve Gudshuset -
Lademokjerka - for folk flest inne på Lamotraktene lå
adskillig høyere oppe på rangstigen, enn det Sognepresten, Kapellanen og
Hjelpepresten gjorde til sammen, mens det
var ett ganske langt fall ned til Klokkeren – for ikke å snakke om helt ned til
organisten, kirketjeneren og dørvakta – de tre sistnevne alltid notert i kirkeboken med små bokstaver.
Men også personer av de nødvendigste stats-og kommuneansatte
ledere rundt om i Trondhjæms by, måtte jo få lov til å oppholde seg på ett eller annet trappetrinnet av denne stigen, men hvilket ville ikke beskjedne og gudfryktige Lamobeboere ha noe med
å gjøre.
-Det veit dæm bæst sjøl - .
At Prestefolket måtte være med på ett eller annet trinnet var
ikke til å komme forbi. Blant Lamonitteran befant det seg skokkvis av både
skikkelige Arbeiderpartifolk og Kommunister og så skulle det visst slenge
imellom ett par innbitte Høyrefolk - i ett hvert fall ett menneske opp i Enkgata
og en noe gammel tidligere Staaltaugen funksjonær oppe på Rønningsletta.
-Mæn ellers e vi da itj så verst nå`n av oss -. Ettøres Olsen
i Litjkiosken nede ved Lade Fabrikker var alltid så slagferdig om han en
sjelden gang var i det lunet.
Adskillige av Kommunistgutta ga tydelig uttrykk for at det
sto dårlig til med gudstrua rundt om i de fleste hjem.
-Vi har alltid klart oss sjøl -.
Men respekten for både Vårherre og kirkens menn var der, også
etter at tradisjonen med å stå i grøftekanten med lua i neven var blitt noe
avlegs, selv om de eldste fremdeles holdt på med denne eldgamle uskikken, om de
tilfeldigvis skulle få øye på en av de Geistlige underveis til kirkegården
borte ved Voldsminde .
Når det var begravelse, viste folk respekt og ære for den
hvite kista – vakkert blomsterdekt og
til alles beskuelse - inne i den alltid nypussete, svarte prydvogna – som gjerne
var trukket av to hvite hester.
Da sto alle karfolka
hatteløse og med bøyd hode, når sørgefolket stille dro forbi.
-Vi tar oss tia te sånn`t , sjø -.
Om ikke tilstrømmingen til Lamokirka var så veldig stor til
høymessene klokka elleve, så innså de aller fleste at presten i ett hvert fall
måtte være til offentlig ”utlån” ved dåpshandlinger,
konfirmasjonforberedelsene, vielser og begravelser.
En eldre liten sperrevepp hadde fått leid seg et nesten
gratis rom i ett hus nede på Reina, mot å holde boligen fri for mus og rotter
og å ta seg av snømåkingen når det trengtes.
Eilif som hadde en tendens til å være litt for ”meddelsom”i
ny og ne, var blitt gokompis med ei av
vaskehjelpene nede på Såpa. Ei trillrund lita enke som ikke var uvillig til å
fortelle såpemedarbeider Gunerius om det meste av det som foregikk borte i
Lamokirka.
Vaskekonas nyetablerte elskede var ikke ringere ansatt enn
som både dørvakt borte i kirka, og kontorbud de gangene det kunne være påkrevende.
-Da skjønne dokker sjøl ka som e på gang -.
Som god venn av Lamo-organsisten hadde Gunerius mulighet for
litt dobbel-kontroll med begivenheters gang innom de tykke kirkeveggene.
Såfremt såpekokeren fant det formålstjenlig å holde si eiga kona litt kjent med
enkelte ting, passet de begge på å dempe seg, så lenge det fra husvertens side
ikke var gjort en døyt med den elendige vegg-isolasjonen inn til nabokjøkkenet.
Hustru Helga visste utmerket godt at Gunerius var en ærlig
kar, og forsto derfor at det han syntes var artig og interessant å gjengi for
henne – det som bare ble dem imellom. Det kunne jo være ting også innen kirkens
liv som helst ikke ville tåle for mye av
dagens lys.
-Itj veit æ -. Mere ble det ikke sagt om akkurat det.
Med kirkens folk oppi Lademokirka, mente nok de fleste Lamonitteran
bare var selve Sognepresten og karen med denne Residerende Kapellantitelen,
eller aller nådigst også Klokkeren - han som hadde å befinne seg på sin
klokkerstol oppe ved høyalteret på søndager klokken fem på elleve, for da
setter jo kirtketjeneren i gang de digre kirkeklokkene oppe i tårnet for å
ringe inn til gudstjeneste. Noe som alle lydhøre Østbyfolk garantert har merket seg.
Men Klokkeren er slett ikke ferdig med sine gjøremål etter
søndagstjenesten. Resten av uka er belagt med prestehjelp på kontoret i
privaten til Sognepresten - den store boligen i Innherredsveien nummer 100 – liggende
vegg i vegg med kirkegården.
Andre enn presten ville sikkert ha laget ett hull i
nettingen, i stedet for å gå helt rundt,
for å rekke begravelsene, var det en eller annen som foreslo.
-Lægg æ mæ itj borti i det heiletatt -. Graveren hadde andre
ting å gjøre på den tiden.
Også i Østby-katedralen var det noen personer som av
presteskapet ikke altid ble reknet med som Guds kirkelige ansatte – nemlig
Kirketjeneren og Organisten. Det samme med Belgtrederen, de gangene strømmen ”dro
sin kos” midt under en kirkelig handling.
Også de fire litt for aldrende syngedamene – disse som
trofast deltok under salmesangen for en svært så billig penge - følte seg ikke
tilstrekkelig satt pris på av geistligheten.
Den nederste på rangstigen av kirkens menn var vakten ved
hoveddøren ute i våpenhuset – han som leverte ut salmebøker til de
kirkebesøkende.
-Velkommen til kirke, frue -.
-Artig å sjå dæ -. Om en eller annen kjenningen banka på
kjerkdøra.
-Ei klam hand kan værra ber enn ingen -. Eilif ga seg blaffen
i om både Sognepresten og Res.kapen med vilje unnlot å nedverdige seg med ett
blikk i hans rettning.
De tre karfolkene var for lengst blitt enige om å hold kjæft
om disse irritasjons-momentene overfor de alvorspregede og karravolige
svartkledde karene, når de tilfeldigvis oppholdt seg inne i rommet bak det
store alterpartiet - påmalt en fargerik,
men fuktig døperen Johannes.
-Du kan slutt å
spæll, kvinnfolkan kan hold smaus, æ slutte å ring me klokkan og hain Eilif
låse igjæn ytterdøra - så kainn dæm da sjå kor læng det kjæm folk te
kjerka -.
Karan på galleriet måtte innrømme at respekten for
autoriteter var dalende blant alt for mange av den ”oppvoksende slekt”. Eilif
hadde sett at noen av de mest intense i Reinagjengen, nede fra godt kamuflerte
skyttergraver hadde brukt spretterter – gjerne med rognbær som ammunisjon –
under ett bakholds-angrep på en forbigående Sogneprest på vei til et husbesøk
på selveste nyttårskveldens ettermiddag. Men dette skulle visst ikke være første
gangen det skjedde. Etter hva Eilif
forsto, skulle det være best med bombardement laget av snøballer med idyttet
småstein. Dette kunne resultere i stygge blikk og hytting fra Sognepresten –
alt etter som hvor treffpunktet var. De hadde også funnet ut at angrepet var
farligst når Presten ble truffet på et sted mellom prestesnippen og den svarte
alpeluen.
De hadde ett par ganger tidligere - på høsten en gang - prøvd
seg på den adskillig yngre og spretne Kapellanen, men hadde fått adskillige
problemer med å komme seg unna. Sognepresten hadde vært et adskillig enklere
bytte.
Den vakre Lamokirka - gudshuset som hadde fått sin plass midt
i arbeider-strøkene, lå nesten helt ute mot Strindagrensa. Der fant man de
store herregårdene på Lade, langs sjøen innover til Ringve, Devle og Leangen - langs
hele den langstrakte Ladehalvøya - med
sine rike bønder med korn, poteter,
grisehold , kyr og okser i store mengder - og ridehester.
Og nesten på innsida av det storslagne gjerdet til Lade gård
ligger den kvitkalka, lille Lakirka – med et dårlig orgel og alt for liten
plass.
Fra høyeste utsiktsplass oppe i tårnet på ”Lamokatedralen”,
er det mulig å få øye på dette kvite kirkehuset øverst i Ladal`n, der det
ligger å småduver oppe i rikmannsveldet.
Kvikke Lamonittere brukte gjerne å uttrykke seg med at denne
Lakirka – huset for rikingene – sto for kvalitet, mens ved storkirka i
arbeiderstrøkene var det kvantiteten
som rådet.
Helt siden herr Luthers tid, har klokkeslettet for
avholdelsen av gudstjenestene vært til den største ergrelse for
friluftsinteresserte skapninger. Slik
var det også når nødvendigheten gjorde at Østbyfolket var nødt til å komme seg
til kirka.
Sognepresten hadde foreslått at barnedåpen ved søndagsmessen
for en gangs skyld kunne foregå helt ved åpningen av gudstjenesten.
Ett ektepar nede i Gardermonsgata lot lørdagskveldens
høytsvevende førjuls-forberedelser bli gitt frie tøyler innen hjemmets lune vrå.
Festlighetene dro utover i natta, slik
at morran ble noe tung å få i siget.
-Ta det med ro, kjærring, vi har god tid. Sjølve spælle
byinne itj før tidligst klokka ellev, og dåpen kjæm itj igang gang før ved halv
tolv tida, fortælt dørvakta mæ, da æ traff`n utafor te`n Toillola nedpå Reina
-.
Dåpskjolen hang klar til påheng og også hovedpersonen sov
lenger utover enn vanlig.
De trengte drosjehjelp det korte stykke fra Gardermoensgata.
Ved fremmøtet var dåpshandlingen forlengst avsluttet.
Både tilhørerne på benkeradene og ekteparet selv, regnet med
at det var på grunn av at Presten lespet noe vederstyggelig, at han hadde
problemer med beskjeden om at de som foreldre til ett lite nyfødt barn, måtte
ta med seg barnet til kirken - og helst til rett tid - søndagen etter.
Barnemoren kunne ikke dy seg for en lavmelt replikk inn i
øret på gubben.
- Og helst uten både mangel på søvn, og uten sånn
ekstraordinær dårlig Ånde. - -Mæn husk endelig på å ta med banet - .
Ekteparet hadde nemlig glemt å ta med ungen til kirka.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar