FRA BOKA MI «LAMOGUTT. BARNDOMSMINNER FRA LILLEBY»
35.
Lillebyskolens eminente og godt voksne sanglærer Otto
Solheim, var blitt klassestyrer for B-klassen, etter at Frøken hadde forlatt
både Lillebyskolen og denne ugifte verden for godt. Nylærer`n lot ungene tidlig
forstå hvem det var som hadde ansvaret for at de skulle få med seg ett og annet
fra de sju årene innom skolegjerdet.
Når denne karen hadde oppdrag som luftingsjef i ett eller
annet langfriminuttet, var ungene snille som lam så lenge ”gammelsauen” var i
nærheten, men skulle det strenge blikket tilfeldigvis være myntet på noen andre
uromomenter på andre steder i skolegården, kunne situasjonen bli en annen, inntil
oppasseren selv fikk gjenopptatt øyekontakten.
Værre var det ikke, hverken når Solheimen hadde ansvaret i
skolegården eller inne i klasserommet.
-Det heter Oggg -
ikke Og . Du skal snakke tydelig, gutt -.
Den alltid brunjakkekledde herremannen med den velkjemmede,
gråmelerte hårmanken, var en svært bestemt og flink skolemester, men også en
litt distrè herremann, som ved skolestart om morran ofte trengte hjelp av denne
skriblende og alltid friluftselskende Terje på den fremste skolepulten - når
han var nødt til å få hentet de gjenglemte brillene hjemme i Kirkgata – i
bakgården rett ved Bakkirka.
Noen av klassekompisene lurte på hvorfor uromomentet Terje på
den fremste pulten alltid skulle få dette ettertraktede oppdraget som
brillehenter.
-Hold smaus – her er det jeg som bestemmer -. Var lærer
Solheims svar.
I sangtimene - og med hver eneste en av klassene – ble ungene
av den myndige sanglæreren lært å synge sangen fra Lars Søraas sin skolesangbok
”Lette Bølge når du blåner”. Mange av smårollingene hadde vanskeligheter med å
få med seg tekstlinjen ”Akk, din lengsel hjertet minner, om hva skjebnen
skiller ad ”.
Sangmester Solheim var utilnærmelig og brydde seg lite om
klagene fra noen foreldrepar nede i Gardermoensgata og ett par lite
forståelsesfulle fedre borte i Lavein Åtte.
-Ongan må få lær sæ nokka som dæm forstår når dæm søng -. Artigfaderen foreslo at han kunne lære
sangeran en skikkelig sjømannsang. –”Bekken går i engen” e fullt brukandes -.
–Idiot -, sa moderen.
Skolefestens sensasjon ble det store Elevkorets fremførelse
av `Lette bølge når du blåner`, under Maestro Otto Solheims usedvanlig
energiske ledelse.
Sanginteressen vokste både blant jenter og gutter innpå hele
Lamon.
Det samtidig plutselige Guneriusinnkjøpet av ett svartlakkerte
Brødrene Halspiano vakte oppsikt også i Tolva. Men skepsisen til pianomusikk,
gjorde at det ikke bare ble å få skaffet hjelp fra de ellers så hjelpsomme
naboene, når det gjaldt oppbæringen av instrumentet til stuerommet hos
Guneriussan i fjerde etasjen.
Junior rakk så vidt ett par lørdager å få karret seg opp på
den alt for høye pianokrakken hos pianøsen fru Olsèn oppe i Bakkaunet, før han
nede i Gassverksbakken av noen sangglade Rønningslettakompiser, fikk høre at`n
organist Bonsaksen skulle starte ett Guttekor borte i selveste Lamokjerka og
–det den førstkommende mandagskvelden klokken sytten. Presis.
Adresseavisannonsen
kunngjorde att guttene helst måtte være lesekyndige, ha fylt ni år og at
møtestedet var i kirkas Johanneskapell. Alt var gratis.
Samme annonsen sto også i ArbeiderAvisa, der Bonsaksens
sanginteresserte og derfor hyggelige svoger Eigil Gullvåg, allerede den gangen
må ha vært avisens sosialdemokratiske og `importante` Redaktør.
-Sekkert en belligannonse på grunn av slektsforholdet.
Dirigenten ska værra gift med selveste søstra te Redaktør`n -. Småsjalue jenteforeldre, som ikke
for-lengst hadde gjort seg kjent med hvordan man lager guttebarn, kunne
selvsagt ikke dy seg.
Sanglærer Solheim ble også en aktiv guttekorverver blant
elevene på skolen. --Bonsaksen er også
privat en kvikkis på så mange måter – den
karen kan nok ikke bare spille og
dirigere kor har jeg hørt -. Organisten hadde jo i sin tid prøvd seg som helt
vanlig elektrikerlærling hos`n Gaare – ved siden av John Hansen Sport.
Mandag klokken sytten null null var Johanneskapellet overfylt
av kommende guttekorsangere - og køa utenfor kirka bare vokste i lengde, mens
prøvesangen foregikk for hver og en av gutan – som en etter en måtte gi lyd fra
seg til en lyttende og kravstor orgelspillende Bonsaksen.
-De av dokker som har såpass røst at de får bli med, får brev
i posten. All ainneran kan meld sæ på til guttekoret oppe i den derre Domkirka -.
Dirigenten humret. – Eller de kan kom tilbake om ett år som medlemmer av Begynner-koret -.
Gifte foreldre, ugifte foreldre, enslige mødre, enslige fedre
og bestyrerinnen, frøken Holm på Finnes Barnehjem, nølte ikke så mange dagene
før de sendte sine håpefulle sangglade gutter til mandagenes guttekorøvelser.
Ett par uker senere ble det rykket inn nok en alt for kostbar
avisannonse i begge av byens aviser. Dette gjorde at flere gifte
kvinnemennesker, ringforlovede frøkener og noen ugifte, men enda bare
kjærestbefengte ungmøer, sendte sine sangbare livsledsagere til onsdagenes
første øvelse i Lamokirkas Johanneskapell. – Et guttekor uten mannsstemmer er
ikke noe klassisk guttekor -. Mente dirigenten – og dermed ble det sånn.
Lamokirka var blitt til mere enn `bare` ett kirkebygg. Gudshuset fikk stor betydning for unge
sangeres videre ferd gjennom livet.
------
Sangspillet ”Fra Pospiltenes dager” – om fattiggutans liv ute
på Waisenhuset, ble fremført for fulle hus både i Studentersamfunnets runde sal
og i Folkets hus. Det var gjevt å bli kalt for Posepilt, for posepilter var det
mange av inne på Lamon i de tider.
Spællet om kjæresteparet Dora og Georg, om gærningen Thomas
og om dansere, fattigfolk, rikfolk, prester og en skokk med kirkegjengere,
gjorde kjendiser av dyktige guttesolister fra både Rønningsletta, Enkgata, hele
den langstrakte Ladevei`n, Gardermoensgata, Ulstadløkkeveien, Nerlamon,
Volds-minde og ellers mange andre av Østbyens mange kriker og kroker.
Den populære dirigenten hadde alltid mange nye sangere å
velge mellom - særlig ble det etter hvert mange gutteforeldre som ble gløden på
å få sin håpe-fulle med som ett garantert solistemne.
-Nidarosdomen har i alle år hatt sitt storslagne guttekor –
vi trenger ikke flere av den sorten her i by`n -. Orgelspæller Nielsen i
Domkirka hadde vært noe bøs, da han på en bytur tilfeldigvis hadde råket over
spællmann Ivar B. i samme bransjen. – Dirigentkonkurrenten var ingen ringere
enn han Ivar Johannes Bonsaksen i Lamokjerka, en skikkelig Lamogutt, født og
oppvokst som vaktmestersønn - på ett rom og kjøkken - i Lademoen Bedehus på
hjørnet av Fjæregata og Østersundsgata i året nittenhundredeogåtte.
Fra bostedet oppe i Weidemannsveien fireogførti – det
storslåtte utsiktststedet øverst på den bratte bergveggen rett opp for
Buranbanen - hadde han utsikt over hele Østbyen. Her hadde
han ”kontroll” over både Buran, Boligan, ner-Lamon, Reina, Lilleby, Enkgata,
Rønningsletta, over Smeltverkrøyken, Lahammer`n, Lade og helt innover til
Leangen - med travebanen, Rotvollskogen og all røyken fra papirfabrikken inne
på Ranheim. Når det var østavær, merket han til og med Ranheimslukta, alle de
gangene han nøt utsikten - fra sin `grønne benk i haven`.
Med Maestroens utsiktsmuligheter over hele Østbyen fra sin
lille havebenk, var Lamokirka med det stadig
skjevere, langstrakte tårnet, ett midtpunkt i hele det billedlige skaperverket.
Hans berikelse vokste med å vite at der nede i myldret av små og store hus,
bodde det også langt bortimot ett hundrede snille, rampete, trivelige og
ufordragelige guttunger - Guttesangere
som ble til hvite engler, straks de fikk på seg ei nystrøket kvitskjorte, ei
svart sløyfe, nypersa svartbukse og svarte, blanke sko – for å gå i høytidelig
prosesjon opp det lange gulvet i Lademoen Kirke
- syngende på Cantate Domino –
Lovsynger Herren.
Hadde dirigenten sett bedre etter, kunne han muligens fra sin
havebenk også i myldret av all annen bebyggelse, ha fått øye på Buranbanen - fotballplassen
der elleve av hans guttesangere en dag skulle komme til å tape med hele tolv-null.
Og motstandere skulle bli ett maken til guttekor fra landsbygda nord i
Trønde-lagen - med denne skriblende tidligere Lillebygutt,organist og dirigent
Terje fra Lademoen Kirkes Guttekor som orgelspillende dirigent der oppe i
Snåsakatedralen. Til og med Snåsakailln Joralf Gjerstad var stolt av sin egen
medarbeider i kjerka.
Mangfoldige Herrens år senere, kunne samme Direttore
informere sitt Romakor om da han en gang i barndommen maktet å prestere
etthundredeog seksten centimetre i noe så spesielt som høydesprang, under
Lamoguttekorets årlige friidrettsstevne oppe på Lerkendal stadion - til
sterke heiarop fra idrettsmannen Ivar B.,
- dirigerende orgelnist og tidligere aktiv medlem av TriangelKameratene.
-Alle gutter opp til
sang -
La oss synge, la oss synge dagen lang ! -.
Elevantallet vokste både ved Lamoskolen og inne på Lilleby,
for foreldre-produksjonen av fremtidige fotballspellera, organista, turnera,
forfattera, boksera, kunstmalera og korsangera økte i takt med etterspørselen.
Østbyens befolkning har aldri ligget på latsia.
Forts. SISTE KAP. 36 I Lamogutt følger umiddelbart "Barndomserindringer fra Lilleby. TAKKER for oppmerksomheten!!!!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar